Dzisiaj jest piątek, 30 września 2022
Cytaty motywacyjneFotocykSpróbuj czegoś nowego
Jak wymodelować rurę w Blenderze?

Jak wymodelować rurę w Blenderze?

czwartek, 2022-09-15128Tutoriale, Blender

Wydawałoby się, że to prosty temat, który można zrobić w Blenderze „od ręki”. Ale gdyby tak było, nie powstałyby dodatki, które w różny sposób realizują to zadanie. Teraz pokażę Wam, jak szybko wymodelować rurę i mieć nad nią 100% kontroli.

Jak wiadomo, rury mają średnicę większą od zera i nigdy nie zaginają się idealnie pod kątem prostym. Zawsze jest tam jakiś mniejszy lub większy promień zależny głównie od średnicy rury.

Stolik

Modelowanie z cylindra?

Cylinder w zasadzie narzuca się sam - przecież od samego początku ma kształt rury. Łatwo zadać mu długość i średnicę. problemy pojawiają się na „zagięciach”. Narzędzia i modyfikatory to umożliwiające są dosyć pracochłonne i często wymagają użycia kursora 3D. Nie mówiąc już o wygodzie edycji, jeśli trzeba coś pozmieniać np. zmienić kąt zakrzywienia rury. Często okazuje się, że szybciej będzie to zrobić od nowa.

Krzywe Beziera wyglądają obiecująco

Są idealne do modelowania kabli, używają mało węzłów (więc są ekonomiczne), łatwo im nadać średnicę we właściwościach krzywych. Problem zaczyna się z tymi zagięciami. Po nadaniu średnicy modyfikator bevel nie działa już na węzły tylko na cały obiekt. Można co prawda wszytko wymodelować ręcznie, ale to jest mało dokładne i też dosyć czasochłonne, chociaż i tak szybsze, niż w przypadku cylindrów. No i wciąż w pełni edytowalne, więc nie jest najgorzej.

Jest jeszcze prostszy sposób

Wystarczą krawędzie (edges) i dosłownie 4 modyfikatory. Krawędź (czyli ogólny kształt rury) można wyodrębnić z obiektu (np. ścian pokoju), przy którym będą znajdować się rury, albo od zera wymodelować samemu np. zaczynając od pojedynczego punktu (single vert)

single vert

Stworzyłem sobie takie prosty kształt z samych krawędzi.

edges

Najpierw zaokrąglę mu zagięcia przy pomocy modyfikatora Bevel z ustawieniami jak poniżej.

bevel

W przypadku kilku różnych promieni można utworzyć grupy punktów (vertexów) i każdej naddać inny Bevel.

bevel

Przy pomocy modyfikatora Skin nadałem rurze objętość. Przy standardowych ustawieniach wygląda to koszmarnie.

skin

W trybie edycji zaznaczam wszystkie punkty i zmieniam parametry Mean Radius X i Y na mniejsze. Każdemu węzłowi można nadać inną średnicę, ale chyba to jest rzadko spotykane w realu. Można też niezależnie ustawić X i Y i wtedy rura nie będzie miała przekroju okrągłego. W realu chyba też niespotykane.

skin

Jest trochę lepiej, ale wciąż kanciasto. Przy pomocy kolejnego modyfikatora Bevel zaokrąglę przekrój rury.

bevel

Rura jest już okrągła, ale widać takie jaśniejsze kreski, gdzie są zdublowane punkty. Te usuwa się modyfikatorem Weld. Dystans należy dobrać do średnicy rury, żeby scaliło zbędne punkty, ale też nie scaliło ich zbyt wiele.

weld

I to w zasadzie tyle. ewentualne łączenia, kolanka i inne takie, nie powinny już być problemem do wymodelowania. Za to samą rurę można dowolnie modyfikować z zachowaniem zaokrągleń i średnicy.

modyfikacje

Geometry Nodes

Chciałem to samo zrobić przy pomocy Geometry Nodes, ale poległem na samym początku z powodu braku modyfikatora Bevel, a nie znam GN jeszcze na tyle dobrze, żeby wiedzieć, czym go zastąpić. Na pewno się da (chociaż pewnie bardzo naokoło), bo na przykład dodatek BagaPie generuje całkiem fajne rury i to z dodatkami typu łączenia, czy zawory. Ale zajrzałem tam do edytora GN i zwątpiłem. Może kiedyś się przez to przegryzę i przygotuję kolejny tutorial.

Jeśli podoba Ci się wpis,
koniecznie zalajkuj,
skomentuj i zapisz się na