Dzisiaj jest niedziela, 08 grudnia 2024
AndigoFotocykAndy Design Studio Graficzne w Lublinie
Jak poprawić zdjęcie w Luminarze 4?

Jak poprawić zdjęcie w Luminarze 4?

poniedziałek, 2020-01-201982Recenzje, Tutoriale, Fotografia, Software

Luminar od wersji 4.0 przyniósł szereg zmian, nie tylko w postaci nowych inteligentnych filtrów, ale też dosyć drastycznej zmiany interfejsu, który co prawda dla początkujących jest czytelniejszy, ale bardziej zaawansowanym fotografom raczej utrudnia wygodną pracę.

Zobacz inne wpisy o Luminarze:
Co nas czeka w Luminarze 4?
Luminar Flex - plugin do Photoshopa
Luminar 3 właśnie się ukazał

Co się zmieniło w Luminarze 4?

  • Przede wszystkim zmiana panelu z filtrami. Zrobiono go od zera, usunięto dublujące się filtry, resztę połączono w logiczne grupy. Dużym minusem jest brak możliwości ustawiania filtrów we własnym porządku, a wiadomo, że wcześniejsze zmiany wpływają na kolejne. Czasami trzeba też użyć kilka razy tego samego filtra z różnymi ustawieniami i np. maskami. Teraz trzeba dodawać nową warstwę z całym zestawem filtrów. Nawet tylko po to, żeby winietowanie ustawić na końcu. Bez sensu.
  • Dodano i usprawniono kilka filtrów inteligentnych: AI Accent (akcentujący detale omijając m.in. twarze, które powinny zostać gładkie), AI Sky Enhancer (wyciągający detale nieba z niemal płaskich zdjęć), AI Structure (uwypuklający strukturę obiektów).
  • Dodano filtr AI Sky Replacement, który bardzo inteligentnie usuwa ze zdjęcia niebo zastępując go jednym z kilkudziesięciu dostępnych zdjęć (można też dodać własne). Działa zadziwiająco dobrze, nawet na trudnych zdjęciach z drobnymi detalami (np. drzewami). Przydałaby się jeszcze możliwość samego wycinania nieba i eksportu do PSD lub PNG z przezroczystością, co pozwoliłoby na dokładniejszą zabawę w Photoshopie.
  • Dodano filtr AI Skin Enhancer służący do czyszczenia skóry twarzy. Nie powala, bo głównie rozmywa skórę zamiast usuwać pryszcze. Stempelek w Photoshopie działa zdecydowanie lepiej.
  • Dodano filtr Portrait Enhancer, który ma bardzo wiele narzędzi do inteligentnego poprawiania twarzy np. rozjaśniania skóry, akcentowania oczu, malowania ust czy wybielania zębów. Cieszy inteligentne rozpoznawanie elementów twarzy (chociaż nie do końca działa, gdy na zdjęciu jest więcej osób), ale same efekty jeszcze wymagają dopracowania. Podczas powiększania oczu zniekształcą się okulary, natomiast odchudzanie twarzy pociągnie za sobą deformację tła.

Najnowsza wersja Luminara 4.1.0 to kilka drobiazgów, głównie poprawiających działanie nowych narzędzi. Żeby nie teoretyzować, pokażę, jak można szybko poprawić beznadziejne zdjęcie. Nie bijcie, że końcowe zdjęcie też jest do dupy, chciałem pokazać działanie filtrów i możliwości programu a nie kunszt graficzny. Wybrałem do tego mega słabe zdjęcie z Lwowa, gdzie niedawno byłem.

Oryginalne wyglądało tak:

wieza 00

Pokręciłem trochę suwakami panelu Lights. Zwiększyłem ekspozycję o około 1EV oraz rozjaśniłem cienie. Kiedyś pisałem, jak można zasymulować HDR z jednego zdjęcia w Photoshopie. Tutaj można to zrobić całkiem dobrze wyłącznie przy pomocy suwaków w tym panelu. Jeszcze lepsze efekty da Aurora HDR, która ze zdjęcia wyciągnie takie szczegóły, których istnienia nigdy bym się nie spodziewał.

wieza 01

Panel AI Enhance pozwala wyrównać poziomy zbyt kontrastowych zdjęć i wyciągnąć szczegóły z prawie białego nieba. Oba suwaki dałem na maska, w praktyce staram się nie przekraczać 50%, bo wtedy już widać ingerencję programu.

wieza 02

Przy pomocy AI Structure wyciągnąłem detale z prawie płaskich powierzchni. Świetnie to działa na ścianach, chodnikach i wszelkiego rodzaju obiektach z fakturami.

wieza 03

W panelu Color usunąłem dominantę barwną zdjęcia, w Details Enhancer uwypukliłem detale różnej wielkości (doświadczalnie doszedłem, że najlepsze są ustawienia, jak poniżej), w Denoise usunąłem kolorowy szum, który brzydko wygląda na zdjęciach cyfrowych. Zauważcie, że szumów jasności (górny suwak) nie ruszyłem, bo zdjęcia stają się miękkie, jakby rozmyte. W zdecydowanej większości przypadków wystarczy usunąć odszumić kolor. Filtry te nie wpłynęły znacząco na zmianę zdjęcia, więc pokazuję tylko same ustawienia.

wieza 04 wieza 05 wieza 06

W panelu Landscape Enhancer usunąłem zamglenie. Filtr ten nie działa tak dobrze, jak analogiczny w Lightroomie czy Adobe Camera RAW i głównie przyciemnia zdjęcia, więc lepiej nie przekraczać 30-40%. Golden Hour nieco ociepla zdjęcie, sprawiając wrażenie, że było robione o złotej godzinie (tuż przed zachodem słońca). Nie z każdym zdjęciem dobrze działa, ale w połączeniu z innymi filtrami daje radę. Foliage Enhancer nasyca zieleń. W zasadzie działa tak samo jak zwykłe podciągnięcie nasycenia koloru zielonego, chociaż być może różnica tkwi w szczegółach. Lepiej z nim nie przesadzać, bo trawa może wyglądać jak po LSD.

wieza 07

Moje ulubione winietowanie (Vignette) we wcześniejszych wersjach Luminara robiłem na samym końcu, a teraz jest w pierwszej grupie filtrów. Szkoda, że ustawianie środka (Choose Subject) nie działa tak samo jak np. przy ustawianiu środka promieni słońca. Jest to pewna niekonsekwencja w działaniu narzędzi.

wieza 08

No i teraz hicior czyli podmiana nieba w AI Sky Replacement. Jak wspomniałem, działa nadzwyczaj dobrze, a dodatkowe suwaki pozwalają dopasować niebo i resztę zdjęcia. Co ciekawe, zabarwieniu ulega całe zdjęcie dając w większości przypadków bardzo naturalny efekt. Tutaj widać, że niebo za drzewem jest nieco jaśniejsze i ma inny odcień. Ale samo wyszparowanie gałęzi wymiata. Ręcznie robiłbym to tydzień.

wieza 09

Dla bajeru (tu akurat zbędnego) dodałem promienie słońca w panelu Sunrays. Zazwyczaj daje tandetny efekt i staram się go unikać, ale kilka razy naprawdę nieźle się wpasował i z pochmurnego, jesiennego południa zrobiłem słoneczny, wiosenny poranek.

wieza 10

Panel Dramatic zwiększa dramaturgię zdjęcia usuwając nasycenie barw i podnoszą lokalne kontrasty. Całkiem dobrze sprawdza się przy architekturze, ale lepiej z nim nie przesadzać, bo robi się dziwnie.

wieza 11

Matte Look matuje wygląd zdjęcia. W praktyce zmniejsza kontrast i dodaje dominantę barwną. Można uzyskać efekt starej, nieco wyblakłej analogowej odbitki. Do tej pory używałem tego filtra tuż przed winietowaniem, teraz programiści wrzucili go wyżej w hierarchii.

wieza 12

Color Styles [LUT] pozwala przekonwertować kolory wg tablic LUT używanych głównie w przemyśle filmowym, ale od kilku lat przeniesiono je do programów graficznych (w Photoshopie też jest). Dzięki temu odpowiedni wygląd zdjęcia można uzyskać jednym suwakiem zamiast mozolną zabawą krzywymi i balansem kolorów. Luminar posiada kilkadziesiąt tablic, ale nie ma problemu z dodaniem własnych.

wieza 13

Advanced Contast pozwala na niezależne ustawienie kontrastu w różnych obszarach jasności. Osobiście koryguję wyłącznie światła i cienie, co poprawia kontrast zdjęcia. Suwak tonów średnich niestety więcej szkodzi, więc go unikam.

wieza 14

Ostatecznie zdjęcie wygląda jak poniżej. Szału nie ma, ale chciałem przede wszystkim pokazać możliwości programu. W większości przypadków można naprawdę wiele zdjęć uratować, a przynajmniej w prosty sposób to i owo poprawić, co w Photoshopie mogłoby zająć mnóstwo czasu. Najlepiej użyć obu programów, zwłaszcza że Luminar można zainstalować jako plugin (także do Lightrooma).

wieza 15

A tutaj użyłem połowy filtrów, na koniec popracowałem jeszcze na krzywych w Photoshopie. I z zimowego, bezśnieżnego zdjęcia wyszło prawie wiosenne. Czy można się domyślić, że było robione 25 grudnia?

wieza 16

Luminara 4.1.0 można pobrać ze strony Skylum

Jeśli podoba Ci się wpis,
koniecznie zalajkuj,
skomentuj i zapisz się na