Kręcą mnie zdjęcia z małą głębią ostrości. Gdybym mógł, wszystko bym fotografował pełnoklatkową lustrzanką na minimalnej przesłonie. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Jeśli Ty też lubisz małą GO, czytaj dalej...
Żeby uzyskać małą głębię ostrości musimy jak najbardziej zbliżyć się do spełnienia poniższych warunków.
Wszystko to jest związane z tzw. hiperfokalną.
Bardzo fajny kalkulator hiperfokalnej.
Zapomnijcie więc o plastycznych fotografiach robionych smartfonem. Tu wszystko będzie jednakowo ostre od zera do nieskończoności, co dla niektórych jest zaletą. Niejednokrotnie byłem świadkiem krytyki zdjęcia z małą GO, że niby „strasznie nieostre jest”...
Jeśli więc Twoje zdjęcie jest obrzydliwie ostre albo chcesz wyeksponować jakiś element, zastosuj efekt:
Efekt tilt-shift można jednak w dosyć prosty sposób wykonać w Photoshopie. Najczęściej używa się go do zdjęć robionych z dużej wysokości, dzięki czemu faktycznie można odnieść wrażenie, że patrzy się na makietę miasta. Pójdźmy jednak krok dalej i wykorzystajmy ten efekt do uatrakcyjnienia zdjęcia poprzez wyeksponowanie detalu z mniej istotnego tła. Od razu ostrzegam, że efekt końcowy będzie miał niewiele wspólnego z rzeczywistością :)
Otwórz zdjęcie w Photoshopie i dokonaj ogólnej korekty kolorów. Jeśli chcesz, możesz pokombinować z efektem HDR. Jak widać, powyższe ma już lekkie rozmycie w tle, ale to szczyt możliwości taniego kompaktu.
Wyszparuj główny obiekt, który ma pozostać ostry. Użyj do tego lassa albo lepiej piórka, które pozwala to na tworzenie łuków oraz łatwe korekty zaznaczenia. Następnie zamień zaznaczenie na selekcję (CTRL + ENTER) i utwórz kanał Alfa w palecie Channels. Zmiękcz krawędzie filtrem Gaussa (Gaussian Blur) o promieniu 0,5 piksela. Dzięki temu detal delikatnie wtopi się w tło.
Zaznacz obiekt w kanale Alfa (CTRL + kliknięcie myszą na kanale) i odwróć zaznaczenie (SHIFT + CTRL + I). Wybierz narzędzie Gradient i narysuj na kanale Alfa odpowiedni gradient pamiętając, że im jaśniejszy kolor tym mniejsze rozmycie. Możesz wspomóc się miękkim pędzlem. Aby było łatwiej, włącz sobie pozostałe kanały w celu podglądu zdjęcia.
Tak powinien wyglądać docelowo kanał Alfa.
Wróć na warstwę zdjęcia i użyj filtru Rozmycia Soczewkowego (Lens Blur). Jako Źródło Mapy Głębokości (Depth Map - Source) wybierz kanał Alfa, zaznacz Inwersję (Invert) i resztę parametrów ustaw tak, żeby uzyskać najlepszy wizualnie efekt. Najważniejszy tu jest Promień (Radius), który odpowiada za siłę rozmycia.
A wiesz dlaczego nie przenieśliśmy obiektu na nową warstwę, dzięki czemu na kanale alfa pozostałby sam gradient?
Dokonaj ostatnich korekt, zwiększ nasycenie kolorów i voila :)