Dzisiaj jest sobota, 21 października 2017
Od blogera do millioneraHistoria mojego... sukcesu?Ile za zlecenie czyli jak wycenić własną pracę?
Dlaczego lubię overlay?

Dlaczego lubię overlay?

poniedziałek, 2015-12-142808fotografia, tutoriale, Adobe

Tryb overlay (nakładka) jest jednym z ciekawszych trybów mieszania w Photoshopie jeśli chodzi o dodawanie efektów specjalnych do zdjęć lub grafik. Za jego pomocą wprawny rzemieślnik może zamienić marną fotkę w interesujący kawałek fotografii (no chyba że marność przekracza ludzkie pojęcie).

O trybie tym pisano już wielu miejscach na sieci, kto ciekaw - może sobie wygooglać. Jednakże opisy, na które trafiłem różnią się nieco między sobą i nie do końca wyjaśniają, jak można go użyć. Ja sam go poznaję już od wielu lat i co jakiś czas znajduje kolejne ciekawe zastosowanie. A kto wie, czy po napisaniu tego artykułu nie wpadnę przypadkiem na coś jeszcze innego.

Oto co mówi o nim Wikipedia

Nakładka łączy tryby MultiplyScreen. Jasne obszary są mocniej rozjaśniane a ciemne mocniej przyciemniane. Overlay tego samego zdjęcia na nim samy przypomina użycie krzywej „S”.

overlay-algorytm

gdzie a jest warstwą podstawową (dolną), zaś b jest warstwą górną.

Z czym to się je?

Działanie trybu overlay zależy mocno od tego, co jest na warstwie niższej jak i na bieżącej. Kolory ciemniejsze od neutralnego szarego (#808080 dla trybu RGB) są przyciemniane, a jaśniejsze rozjaśniane. Jednakże nie do końca. Jasne kolory mogą być przyciemniane, a ciemne rozjaśniane, a siła tego działania zależy od jasności kolorów na obu warstwach. Żeby jeszcze bardziej zamieszać napiszę, że im jaśniejszy jest kolor na niższej warstwie tym mocniej będzie rozjaśniany (jeśli bieżąca warstwa jest np. biała) a słabiej przyciemniany (jeśli jest np. czarna). I na odwrót. Na próbę proponuję wypełnić warstwę dla trybu overlay kolorem szarym (#808080). Jak widać, nic się nie zmienia. Ale już np. biały lub czarny odpowiednio wpływa. Każdy kanał jest oczywiście mieszany niezależnie.

Jak tego użyć w praktyce?

Najczęściej używa się tego trybu do miękkiego rozmycia fotografii i nadania mu „romantyczności”. Zduplikuj warstwę zdjęcia, zmień tryb górnej warstwy na overlay i rozmyj ją filtrem gausian blur (ustawienia dobierz eksperymentalnie). Warto też zmniejszyć krycie. Ja czasami stosuję maskę na podstawie jasności zdjęcia.

overlay-glow

Innym częstym zastosowaniem jest wyostrzanie zdjęcia za pomocą filtra high-pass (górnoprzepustowego). Zdaniem wielu grafików jest to lepszy sposób niż standardowy unsharp mask (maska wyostrzająca), chociaż de facto działają podobnie. Zgadzam się z nimi. Chociaż jest z nim trochę więcej zabawy, to efekt jest subtelniejszy. Zduplikuj warstwę, zmień tryb górnej warstwy na overlay i użyj filtra high-pass. Żeby wzmocnić efekt możesz ponownie zduplikować przefiltrowaną warstwę lub krzywymi zwiększyć kontrast. Trzeba jednak robić to ostrożnie, żeby nie zmienić jasności zdjęcia. Poniższy przykład jest oczywiście przeostrzony, żeby łatwiej było zauważyć efekt :)

overlay-sharp

Trochę więcej efektów

Tryb ten bardzo pomaga przy stosowaniu niektórych filtrów z palety render, np. lighting effects. Jako że nie działają one na pustej warstwie, trzeba ich używać na warstwie z grafiką, co jest później nieedytowalne. A nie zawsze jest możliwość utworzenia smart objectu, bo projekt jest rozbudowany i wielowarstwowy. Stwórz nową warstwę w kolorze szarym (#808080) i zmień jej tryb mieszania na overlay. Użyj filtru lighting effects. Dopasuj kolory, pokombinuj z krzywymi, dodaj np. noise (szum). Możliwości jest wiele a efekt niedestrukcyjny.

overlay-noise

Tryb overlay często też jest używany do dodawania tekstur do zdjęć lub grafik. Zachowywana jest jasność i ogólna kolorystyka zdjęcia oryginalnego, natomiast bardzo subtelnie pojawia się np. faktura kamienia na skórze modelki. Oczywiście często trzeba popracować jeszcze z maskami, ale to już są drobiazgi. Ważne też, żeby tekstura była monochromatyczna (żeby nie zmieniać kolorystyki zdjęcia) a jej ogólna jasność zbliżona do szarego.

overlay-texture

A gdy potrzeba tła dużej rozdzielczości (np. starego papieru) można wziąć kilka mniejszych tekstur papieru, powiększyć je do odpowiedniej wielkości i pokombinować trybem overlay. Tu jednak często trzeba będzie korygować nasycenie. Ale dzięki temu kiedyś zrobiłem świetną teksturę na rollup 1x2m ze źródeł nie większych niż A4.

To są oczywiście moje najczęstsze zastosowania. A Ty masz jakieś swoje propozycje, gdzie sprawdzi się idealnie?

Jeśli podoba Ci się wpis,
koniecznie zalajkuj,
skomentuj i zapisz się na