Dzisiaj jest niedziela, 08 grudnia 2024
Spróbuj czegoś nowegoStwórz sobie własną chmurę tagówPobierz Alib CyMeS 7.0 za friko
Co nowego w Blenderze 4.2?

Co nowego w Blenderze 4.2?

czwartek, 2024-07-18352Recenzje, Blender, Software

Właśnie ukazała się najnowsza wersja Blendera, co jak zwykle cieszy moje serduszko i kieszeń, bo za darmo dostajemy wiele nowych funkcji i bajerów, a to jest zawsze dobre.

Znowu tylko mały numerek w wersji, a jak zwykle dużo dobrego. Mnie osobiście najbardziej cieszy rozbudowanie silnika EEVEE, bo ostatnio bardzo dużo renderuję i musiałem na jakiś czas odstawić Cycles na bok, żeby nie zajechać komputera.

Nowości tak na szybko i tylko te najważniejsze:

  • Nowy EEVEE, ulepszony Cycles oraz jak zwykle ogólne przyspieszenie programu. Dla mnie bomba, bo ostatnio musiałem ogarnąć prawie 180 scen z setkami elementów na każdej i praca była ciężka, delikatnie mówiąc. Teraz to już przeszłość.
  • Wsparcie dla rozszerzeń online, z możliwością automatycznego sprawdzania aktualizacji przy uruchamianiu.
  • Ulepszone funkcje importu/eksportu np. możliwość eksportu kolekcji z własnymi ustawieniami eksportu.
  • Nowa funkcja przenośności - możliwość tworzenia własnej konfiguracji w folderze „portable” obok pliku wykonywalnego Blendera. Dobre dla lubiących mieć Blendera na pendrive, żeby móc go odpalić np. na komputerze kolegi czy klienta.
  • Akceleracja GPU dla kompozycji.
  • Nowe narzędzie do tessalacji poligonów (Tissue).

Nowy EEVEE

Obok standardowego, bardzo szybkiego, ale o ograniczonych możliwościach, silnika EEVEE, w wersjach rozwojowych dostępny był silnik EEVEE Next, napisany całkowicie od zera. Teraz zastąpił ten poprzedni. Wciąż jest szybki, ale dużo lepszy. Co nam daje?

  • Modernizację systemu renderowania w viewporcie, co przekłada się na lepszą wydajność i jakość wizualną podczas pracy nad scenami 3D.
  • Nowy system cieni, zapewniający bardziej stabilne i wysokiej jakości cienie przy zachowaniu efektywności pamięciowej. W końcu cienie wyglądają dobrze.
  • Wprowadzenie nowego systemu globalnego oświetlenia, co poprawia realizm renderowanych scen.
  • Usunięcie ograniczenia liczby świateł w scenie - teraz możliwe jest używanie nieograniczonej liczby źródeł światła. Ja o tym nawet nie wiedziałem, bo i tak tylko używałem kilku lamp, ale dobrze wiedzieć, że jest lepiej.
  • Ulepszone renderowanie objętości (volumetrics), co przekłada się na lepszą jakość efektów atmosferycznych i mgły.
  • Udoskonalenia w efektach motion blur i depth of field, poprawiające realizm animacji i głębię sceny.
  • Lepsza obsługa różnych przypadków oświetlenia i cieniowania, co zwiększa elastyczność przy tworzeniu zaawansowanych scen.

Generalnie wiele dobroci wynika z dodania raytrackingu, którego wcześniej nie było, co negatywnie wpływało na wiele materiałów, zwłaszcza przezroczystych i refleksyjnych, co sprawiało, że w wielu sytuacjach trzeba było przełączać się na Cycles tylko ze względu na szklanki i kieliszki na stoliku.

Rozszerzenia online

Blender wprowadził nowy system rozszerzeń online znacząco usprawniający proces instalacji, zarządzania i aktualizacji dodatków:

  • Automatyczne aktualizacje - repozytoria rozszerzeń automatycznie sprawdzają dostępność aktualizacji przy uruchamianiu Blendera i aktualizują rozszerzenia.
  • Platforma rozszerzeń - służy jako centrum społecznościowe dla darmowych i open-source'owych dodatków.
  • Strona extensions.blender.org - nowa, zarządzana przez społeczność witryna do udostępniania i odkrywania rozszerzeń. Oferuje szczegółowe opisy z obrazami i filmami, ocenami użytkowników, pełną historię wersji oraz proces recenzji i zatwierdzania przez społeczność.
  • Łatwa instalacja - rozszerzenia można łatwo instalować poprzez przeciągnięcie i upuszczenie pliku ZIP do Blendera.
  • Zarządzanie rozszerzeniami bezpośrednio z poziomu Preferencji. Możliwe jest wyszukiwanie nowych rozszerzeń, instalowanie, odinstalowywanie oraz sprawdzanie dostępności aktualizacji.
  • Opcjonalny dostęp do internetu. Chociaż system rozszerzeń online oferuje wiele udogodnień, Blender nadal umożliwia pracę offline i rozszerzenia można instalować z dysku lub korzystać z systemowych repozytoriów rozszerzeń.

Tesselacja poligonów

Tissue to dodatek wbudowany w Blendera umożliwiający zaawansowaną tessalację poligonów. Narzędzie to pozwala na tworzenie bardziej skomplikowanych i szczegółowych modeli 3D poprzez dzielenie istniejących poligonów na mniejsze elementy. Oferuje różne metody tessalacji, dając większą kontrolę nad procesem podziału powierzchni modelu. Użytkownicy mogą dostosowywać parametry tessalacji, takie jak gęstość podziału czy sposób rozmieszczenia nowych wierzchołków. Narzędzie jest szczególnie przydatne w modelowaniu organicznym, gdzie potrzebna jest wysoka szczegółowość powierzchni.

Tissue integruje się z istniejącym przepływem pracy w Blenderze, ułatwiając artystom szybkie tworzenie bardziej złożonych modeli bez konieczności ręcznego dodawania szczegółów. Narzędzie Tissue stanowi znaczące ulepszenie w zakresie modelowania 3D i chociaż sam nie modeluję organicznie ani nie rzeźbię, to zainteresowało mnie to - może przyda się także w modelowaniu hardsurface.

Grease Pencil

Ulepszenia na tym polu nie są tak znaczące, ale parę zmian jest:

  • Integracja z nowym EEVEE. Grease Pencil korzysta z ulepszeń wprowadzonych w nowej wersji silnika, co przekłada się na lepszą wydajność i jakość wizualną podczas pracy z animacjami 2D. Samo renderowanie ma być szybsze. Będę to musiał przetestować na swoich robalkach.
  • Ogólne ulepszenia wydajności: Optymalizacje wprowadzone w Blenderze mogą przyczynić się do płynniejszej pracy z Grease Pencil, szczególnie przy bardziej złożonych projektach.

Wciąż mi jednak brakuje krzywych beziera, co w sumie powinno być oczywiste już dawno, jako że Blender przecież ma takie możliwości. Póki co każda kreska składa się z małych odcinków i setek punktów - tym więcej, im gładsza ma być. Animowanie tego jest bardzo uciążliwe i obciąża komputer.

Materiał Portal BDSF

Jest to nowy węzeł umożliwiający tworzenie zaawansowanych efektów wizualnych, takich jak portale, zniekształcenia rzeczywistości czy symulacje soczewek.

  • Funkcjonalność. Węzeł Ray Portal BSDF transportuje promienie wchodzące do innej lokalizacji w scenie, działając podobnie do przezroczystego BSDF.
  • Kompatybilność. Działa tylko w silniku renderującym Cycles, póki co nie jest dostępny w EEVEE.
  • Zastosowania. Umożliwia tworzenie efektów takich jak portale z gry Portal, zniekształcenia czarnych dziur czy zaawansowane mapowanie obrazów i okien.
  • Wydajność. Dodanie Ray Portal do sceny ma minimalny wpływ na czas renderowania, co czyni go bardzo efektywnym narzędziem.
  • Konfiguracja. Wymaga ustawienia pozycji i orientacji portalu względem drugiego portalu lub lokalizacji docelowej.
  • Praktyczne zastosowania. Może być używany do tworzenia wycinków obiektów bez konieczności stosowania modyfikatorów Boolean, co eliminuje problemy z glitchami i kosztownymi obliczeniami.
  • Elastyczność. Daje nowe możliwości w zakresie efektów specjalnych, zastępując klasyczne techniki paralaksy i oferując nowe sposoby manipulacji perspektywą.

Akceleracja GPU w compositingu

Wprowadzono akcelerację GPU dla kompozycji, co znacząco poprawia wydajność i efektywność renderowania końcowych obrazów.

  • Akceleracja GPU. Kompozycja końcowych renderów może teraz być przyspieszona przez GPU. Opcja ta jest dostępna w ustawieniach wydajności programu lub w panelu właściwości edytora kompozycji. GPU znacznie przyspiesza obliczenia podczas compositingu, podobnie zresztą jak przy renderowaniu.
  • Ulepszenia CPU. Backend kompozytora renderującego na CPU został przepisany od zera, dzięki czemu jest on kilkukrotnie szybszy niż wcześniej. Te zmiany mają na celu zapewnienie spójności między renderowaniem końcowym a kompozytorem w widoku 3D oraz efektywność działania na GPU.
  • Nowe funkcje. Dodano nowe funkcje, takie jak wyświetlanie czasu wykonania dla każdego węzła, nowy tryb Bloom w węźle Glare, oraz różne tryby interpolacji w węźle Translate. Te funkcje mają na celu zwiększenie elastyczności i kontroli nad procesem kompozycji.

Zarządzanie kolorem

W poprzedniej wersji dodano profil kolorystyczny AgX, który pozwalał zachować bardziej realistycznie nasycone kolory. Teraz dodano kolejny, Khronos PBR Neutral, który podobno jest jeszcze lepszy. Jest on specjalnie zaprojektowany do zachowania dokładności kolorów PBR (Physically Based Rendering). Jego celem jest uzyskanie kolorów sRGB w renderze wyjściowym, które jak najwierniej odpowiadają wejściowym kolorom bazowym sRGB w materiałach. Przydaje się zwłaszcza w przypadkach fotografii produktowej, gdzie scena jest dobrze naświetlona, a wartości kolorów HDR są ograniczone głównie do małych odbić.

System zarządzania kolorami w Blenderze opiera się na bibliotece OpenColorIO zapewniając spójność interpretacji przestrzeni kolorów w różnych aplikacjach.

Blender kontynuuje wsparcie dla różnych przestrzeni kolorów, w tym sRGB, Display P3, Rec. 1886Rec. 2020, umożliwiając dostosowanie do różnych typów wyświetlaczy i dalszego montażu np. w DaVinci Resolve.

Blendera jak zwykle można pobrać ze strony www.blender.org

Jeśli podoba Ci się wpis,
koniecznie zalajkuj,
skomentuj i zapisz się na