Dzisiaj jest piątek, 20 października 2017
Pobierz Alib CyMeS 7.0 za frikoBlogerze, nie bądź frajerem!Jak nie tracić czytelników bloga
Blender dla bardzo początkujących

Blender dla bardzo początkujących

piątek, 2015-11-272493software, Blender

Zdania odnośnie Blendera zazwyczaj są skrajnie dwa i dotyczą głównie interfejsu. Dla tych, którym nie chciało się go bliżej poznać, jest totalnie nieintuicyjny. Dla tych, którzy włożyli w jego poznanie minimum wysiłku jest totalnie wygodny. Niniejszy wpis ma zadanie przekonać Was do przejścia z jednej grupy do drugiej.

Sam podchodziłem do Blendera kilka razy na przestrzeni jakichś 5 lat. Próbowałem, zniechęcałem się, próbowałem znowu. Długo byłem w tej pierwszej grupie. Dopiero wyższa konieczność zmusiła mnie do przełamania niechęci. Musiałem wyrenderować kilka prostych obiektów a cena innych programów odstraszała.

Nie będzie to tutorial ani instrukcja Blendera

Gdybym chciał chociaż pobieżnie opisać interfejs programu, musiałbym przygotować wielokrotnie dłuższy tekst. Poza tym są na rynku dobrze napisane książki oraz świetna dokumentacja on-line i nie ma sensu tego dublować.

Posadźcie kierowcę fiata za sterami Boeinga to też powie, że interfejs jest nieintuicyjny
Zatweetuj

Ktoś może stwierdzić, że skoro nie da się krótko i zwięźle opisać interfejsu, to chyba faktycznie coś z nim jest nie teges? I tak i nie. Nie ulega wątpliwości, że jest on inny od wszystkiego co znamy, ale jest to wymuszone specyfiką programu. Grafika 3D wymaga zupełnie innego podejścia, niż to, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Posadźcie kierowcę fiata za sterami Boeinga to też powie, że interfejs jest nieintuicyjny.

Zresztą inne programy do grafiki 3D i CAD też nie są takie proste i zrozumiałe dla zwykłego użytkownika. Chyba tylko do 3D Studio można siąść i z marszu zrobić coś prostego. Szybko okazuje się jednak, że bez instrukcji i samozaparcia więcej się nie zdziała.

W pełni konfigurowalny interfejs to siła Blendera

Jeśli sądzisz, że konfigurowalny interfejs programów od Adobe jest szczytem marzeń, to jeszcze nie widziałeś, co można zrobić w Blenderze. A można totalnie wszystko. Dla laików to może być wada, bo na początku trudno się połapać, zwłaszcza, ze u każdego może wyglądać inaczej. Ale gdy go poznasz i skonfigurujesz po swojemu, to nie ma nic lepszego.

Ekran programu składa się z okien, które można dzielić, łączyć, dowolnie przesuwać, zmieniać rozmiary ukrywać i dodawać nagłówki u dołu lub góry. Jeśli masz duży monitor, możesz utworzyć dowolną ilość okien o różnych właściwościach (niektóre nawet dublować). Jeśli jakieś informacje się nie mieszczą, np. w oknie właściwości, pojawiają się suwaki.

4 okna

To co Adobe wymyśliło kilka lat temu, w Blenderze było od zawsze.
Zatweetuj

Powyżej widać przykładowy podział na 4 okna, jakie znamy między innymi z 3D Studio. To mój ulubiony widok, bo mam podgląd różnych widoków sceny. Co więcej, okna są niezależne i mogę robić z nich zbliżenia, przesunięcia, różne perspektywy. Dowolne okno mogę czasowo powiększyć na cały ekran i szlifować detale.

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przygotować dowolną ilość zestawów przestrzeni roboczych i szybko się między nimi przełączać. To co Adobe wymyśliło kilka lat temu, w Blenderze było od zawsze.

Rodzaje okien

Jest ich sporo i każde ma inne właściwości. Nie ma tu klasycznego pola roboczego i narzędzi. W zależności od wykonywanej czynności polem roboczym może być 3D view, Video Sequence Editor czy UV/Image editor. Narzędzia są w zasadzie tylko w Properties.

rodzaje okien

  • 3D view - widok na scenę - tutaj modelujemy wszystkie obiekty
  • Timeline - prosta linia czasu, jaką znamy np. z 3D Studio
  • Graph Editor - bardziej rozbudowana linia czasu - tu przy pomocy krzywych można animować DOSŁOWNIE KAŻDY parametr obiektu, nie tylko położenie czy obrót
  • Dope Sheet - edytor klatek kluczowych a raczej kluczowego położenia parametrów obiektu (coś takiego jest w każdym edytorze wideo)
  • NLA editor - nieliniowy edytor sekwencji
  • UV/Image Editor - prosty edytor zdjęć z zaawansowanymi narzędziami do zarządzania UV
  • Video Sequence Editor - nieliniowy edytor wideo
  • Text Editor - edytor notatek - służy np. do pisania skryptów w Pythonie
  • Node Editor - edytor systemu węzłów do tekstur, materiałów i kompozycji
  • Logic Editor - edytor logiki do tworzenia gier
  • Properties Editor - właściwości - zarządza się tu właściwościami obiektów, świata, dodawanie modyfikatorów albo ustawić parametry renderowania
  • Outliner - lista wszystkich obiektów na scenie
  • User Preferences - ustawienia użytkownika - jest ich całkiem sporo
  • File Browser - przeglądarka plików - tu muszę przyznać, że jest mało intuicyjna i bardzo nie lubię z niej korzystać, zdecydowanie wolałbym standardowe, systemowe okno
  • Console - konsola

Dużym ułatwieniem pracy jest niemal identyczna obsługa różnych typów okien
Zatweetuj

Przyznaję, że część opisów przepisałem z dokumentacji, na co dzień korzystam tylko z kilku okien. Nie zajmuję się obróbką wideo ani pisaniem gier. Dużą zaletą jest niemal identyczna obsługa różnych typów okien, przynajmniej jeśli chodzi o edycję czyli to, co robimy w oknie 3D, tak samo zrobimy podczas montażu wideo, edytując węzły czy grafikę UV. Przesuwanie, powiększanie, pomniejszanie itp. To wszystko działa tak świetnie, że przydałoby się w Illustratorze.

Panel właściwości

Obok okna 3D jest on najczęściej używany, bo zawiera wszystkie parametry sceny, świata i obiektów np. materiały. Jest tak rozbudowany, że ma własne zakładki. A każda zakładka ma swoje grupy, które można zwinąć. To jest prawie to samo, co mają programy Adobe z prawej strony, ale z większą ilością elementów. Z pewnością to jedna z główny przyczyn narzekania początkujących. Zresztą nie ma co ukrywać, ja sam znam zaledwie kilka zakładek, z innych korzystam rzadko lub wcale.

properties

  • Render - wszystkie parametry renderowania
  • Render Layers - ustawienie warstw i renderowanych właściwości - można np. wyrenderować same cienie albo odbicia
  • Scene - ogólne ustawienia sceny i parametrów fizyki np. jednostki miary czy grawitację
  • Word - ustawienia świata np. wygląd nieba, mgły czy Ambient Occlusion
  • Object - transformacje, ustawienia widoczności, przynależność do grup
  • Constraints - ograniczniki (położenie, rotacja itp), śledzenie obiektów (np. obiektu Empty przez kamerę) itp.
  • Modifiers - modyfikatory, które w prosty sposób pozwalają na zmianę wyglądu siatki
  • Object Data - kolejne ustawienia obiektu, ale już bardziej na poziomie węzłów
  • Empty - ustawienia obiektów typu Empty - są to niewidoczne obiekty i służą np. do śledzenia przez inne.
  • Camera - ustawienia kamery - ogniskowa, zakres widoczności czy nawet przesłona i związana z nią głębia ostrości
  • Curve - ustawienia krzywych Beziera np gładkość
  • Text - zestaw znaków (można używać fontów TTF, OTF), wielkość, gładkość i wiele innych
  • Armature - obsługa armatury (nie wiem dokładnie, bo nie używałem jeszcze kości
  • Bone - obsługa kości (nie wiem, czy to się różni od armatury)
  • Bone Constraints - obsługa ograniczników kości
  • Światło - ustawienia lamp
  • Materials - obsługa materiałów (kolor, przezroczystość itp.)
  • Textures - obsługa tekstur proceduralnych i bitmapowych
  • Particles - system cząsteczkowy i włosy
  • Physics - obsługa fizyki i kolizji np. przy ubraniach, płynach a nawet symulator dymu - bardzo potężne, ale niezwykle obciążające komputer narzędzie - tutaj obiekty liczy się w milionach

Nie przerażajcie się mnogością. Część przycisków jest uzależniona od zaznaczonego obiektu, więc nie wszystkie są widoczne jednocześnie.

Wszytko da się skonfigurować

Poza opisanymi wyżej ustawieniami interfejsu mamy jeszcze spory pakiet ustawień użytkownika. I kiedy piszę spory to nie jest to przesada. Można dowolnie skonfigurować klawiaturę, myszkę, włączyć i wyłączyć dowolne rozszerzenia i dodatki czy ustawić kolory interfejsu (tu mamy też zestawy predefiniowane). Do tego ustawienia systemowe, ścieżki do plików i wiele innych.

Do niektórych funkcji jedyne dojście jest przez skrót klawiaturowy
Zatweetuj

Na pewno do obsługi programu przyda się 3-przyciskowa mysz (z doświadczenia podpowiem, że lepiej poszukać takiej z ciężko chodzącą rolką) i duża klawiatura z częścią numeryczną. Gwarantuję, że to wszystko będzie wykorzystane a praca przyjemna i efektywna. Tym bardziej, że z klawiatury korzysta się o wiele częściej niż w innych programach a do niektórych funkcji jest to jedyne dojście.

Ustawienia (także z wstępnie przygotowaną sceną, światem parametrami renderowania) można zapisać. Jest to zwykły plik Blendera, tyle że zapisany w folderze z konfiguracją. Super rozwiązanie, bo można taki plik przenieść i wszystkie ustawienia będą zachowane. Ja przygotowałem sobie standardowo dwa obiekty: kamerę i obiekt Empty, który ona śledzi.

Dynamiczne menu pod klawiszem Spacji

spacebar menu

Zazwyczaj nie korzystamy z menu podręcznego. W Blenderze jest to w zasadzie najważniejszy element programu. W jednym miejscu zgrupowane jest wszystko, co potrzebne do edycji - elementy do wstawienia na scenę i zestaw czynności, jakie można z nimi zrobić. Czynności są uzależnione od rodzaju obiektu i od tego, w jakim trybie się znajdujemy. Większość z nich można wykonać także z klawiatury o czym informują skróty.

Tak naprawdę tylko lekko musnąłem temat

Jestem świadom, że prawie nic nie wyjaśniłem, ale od tego jest dobrze przygotowana dokumentacja i książki. Mam nadzieję, że mimo chaotyczności wpisu chociaż jedną osobę zmotywowałem do sięgnięcia po program i zapoznania się z nim. Mimo pozornej nielogiczności i niewygody (to akurat jest kwestią dyskusyjną), ma on naprawdę duży potencjał i nie jest to tylko darmowa zabawka, za jaką go niektórzy uważają. Ja sam nie poznałem nawet połowy jego możliwości a z wersji na wersję dochodzą nowe.

W przygotowaniu wpis o najczęściej używanych skrótach, dzięki którym praca jest niezwykle szybka, więc zaglądaj na bloga regularnie.

Koniecznie też odwiedź te strony

Strona domowa Blendera
Dokumentacja
Wersje rozwojowe programy
Dużo darmowych modeli
Świetny Polski Kurs Blendera
Blenderowe zasoby
JAK przyspieszyć renderowanie w Blenderze
Moje ustawienia Blendera

Jeśli podoba Ci się wpis,
koniecznie zalajkuj,
skomentuj i zapisz się na