Strona głównaFacebookTwitterInstagramRSS
Dzisiaj jest piątek, 28 kwietnia 2017
Rozdzielczość druku wielkoformatowegoIle za zlecenie czyli jak wycenić własną pracę?JAK wkurzyć grafika (i nie tylko)
9 sposobów, JAK przyspieszyć renderowanie w Blenderze

9 sposobów, JAK przyspieszyć renderowanie w Blenderze

wtorek, 2013-06-250

Gdzieś kiedyś wyczytałem, że silnik InternalBlenderze nie jest (i raczej nie będzie) już rozwijany, programiści skupili się na Cycles, który daje nieporównywalnie lepsze efekty. Co więcej, planuje się go w ogóle usunąć z programu.

Nie wiem, ile w tym prawdy, bo takie plany często zmieniają się z dnia na dzień. Adobe też obiecywało CS7 a w międzyczasie weszli chmurę :)

Dużą zaletą Cycles w porównaniu z Internalem jest możliwość przerzucenia obliczeń z CPU na GPU, niestety na chwilę obecną działa to tylko z kartami nVidii obsługującymi CUDA (musiałem niedawno z tego powodu zainwestować w nową kartę, ale ma do sprzedania całkiem niezłą ATI - jeśli ktoś jest zainteresowany, proszę o kontakt). W wielu przypadkach faktycznie widać wzrost prędkości w porównaniu z Internalem (głównie przy wielu elementach przezroczystych), ale nie rozpędzałbym się ze stwierdzeniem, że Cycles jest generalnie szybszy. Przy typowych materiałach bez odbić i przezroczystości jest sporo wolniejszy a wielu przypadkach nie potrzebujemy aż tak dużego realizmu. Niemniej Cycles to przyszłość Blendera, więc warto wiedzieć, jak przyspieszyć jego działanie.

32 vs 64 bity

To chyba nie podlega dyskusji, zwłaszcza przy dużych scenach, kiedy program musi zająć większą ilość pamięci. Niemniej (co ciekawe) przy niezbyt rozbudowanych scenach zauważyłem, że 32-bitowa wersja działa sporo szybciej.

Renderowanie przy pomocy GPU

W zakładce renderowania możemy wybrać sprzęt, który zostanie użyty do obliczeń: CPU lub GPU Compute. Wybieramy GPU. Szkoda, że nie można użyć obu jednocześnie. Nie da się chyba (jeszcze) zaprzęgnąć do pracy kilku kart graficznych równolegle. Oczywiście karta graficzna musi obsługiwać CUDA w wersji co najmniej 2.0.

Ilość odbić (bounces)

Im więcej odbić liczy Blender tym wolniej renderuje się scena. Oczywiście wtedy wygląda dużo realistyczniej, widać tzw. "wycieki kolorów", przezroczystości i odbicia w obiektach i wiele innych efektów. W parametrach ustawiamy minimalną i maksymalną ilość odbić (Blender nie zawsze musi liczyć wszystkie odbicia). W wielu przypadkach wystarczy ustawić maksimum na 4 (no chyba że scena ma dużo obiektów przezroczystych i odbijających).

Wielkość płytek renderingu (tiles)

We wcześniejszych wersjach Blendera ustawiało ilość płytek (każda jest liczona niezależnie co przyspiesza rendering zwłaszcza na wielordzeniowych procesorach a także mniej obciąża pamięć). Teraz podaj się wielkość płytki w pikselach. Eksperymenty dowiodły, że dla CPU optymalna wielkość płytki to 16x16px a dla GPU - 256x256px.

Renderowanie progresywne

Podczas testowych renderów warto włączyć tą opcję (jest pod wyborem ilości płytek). Dzięki temu renderuje się od razu cała scena i mamy szybszy wgląd w jej finalny wygląd. Do renderu końcowego lepiej to wyłączyć i pozwolić maszynie na pracę z płytkami.

Linia poleceń

Praktycznie wszystkie moje końcowe renderingi wypuszczam z linii poleceń i mam spokojny weekend
Zatweetuj

Do końcowego renderingu nie trzeba odpalać całego programu, interfejs użytkownika jednak obciąża niepotrzebnie komputer. Lepiej odpalić proces z linii poleceń. A odpowiednio przygotowując plik wsadowy można przygotować całą serię renderowanych scen i zostawić komputer na weekend :)

Ilość próbek

Wiadomo, że im więcej próbek, tym mniej szumu i bardziej gładszy render. O szumie jeszcze kiedyś napiszę w każdym razie w zależności od charakteru sceny tego szumu jest mniej lub więcej. Ergo czasami wystarczy 1000 próbek, czasami 5000 jest za mało. Nie warto przesadzać z ich ilością dla samej zasady czy idei, bo po prostu szkoda czasu. W przypadku animacji można je jeszcze zmniejszyć o połowę :)

Kaustyka

Jeśli ktoś nie wie, co to jest, niech sobie poszuka w wikipedii. A jeśli chodzi o rendering, to gdy na scenie nie potrzebujemy tego efektu, możemy ją wyłączyć (zaznaczając "No Caustic") i od razu scena renderuje się szybciej i z mniejszą ilością szumów.

Blenderbuntu?

http://blenderbuntu.weebly.com
Obiło mi się to gdzieś o oczy, ale nie bawiłem się tym. Podobno jest to jakaś wersja Ubuntu zoptymalizowana specjalnie dla Blendera, dzięki czemu można przyspieszyć rendering o kolejne 64%. Prawda czy fałsz? Jeśli ktoś się tym bawił, niech skrobnie parę słów w komentarzu.

Porady znalazłem na stronie http://www.blenderguru.com/4-easy-ways-to-speed-up-cycles

Napisz w komentarzu, jak jeszcze można przyspieszyć renderowanie

Spodobał Ci się wpis? Udostępnij go w Social Media:
Jeśli podoba Ci się wpis,
koniecznie zalajkuj,
skomentuj i zapisz się na