Dzisiaj jest sobota, 24 czerwca 2017
DLACZEGO logo musi być wektorowe?Ile za zlecenie czyli jak wycenić własną pracę?Zmiana interfejsu Photoshopa w minutę
Kolorowy zawrót głowy #3

Kolorowy zawrót głowy #3

poniedziałek, 2015-07-130

Dziewczynka pochodzi z banku zdjęć Fotolia

Tak to już bywa, że nie ma jedynie słusznej przestrzeni kolorów bez względu na docelowe przeznaczenie i trzeba czasami przeskakiwać, żeby osiągnąć zamierzony cel.

W pierwszym wpisie wspominałem o kilku możliwościach, jakie daje tryb Lab. Z pewnością jest ich dużo więcej, ale ja ich nie znam. Do wyostrzania zrobiłem sobie małą akcję, która duplikuje bieżącą warstwę, zamienia na Smart Object, następnie konwertuje go do Lab i wyostrza kanał L. Moim zdaniem efekt jest lepszy niż przy użyciu Unsharp Mask. Polecałem też książkę Dana Margulisa, w której tak żongluje trybami, że już w połowie się zgubiłem. W którymś miejscu do korekcji barwnej zdjęcia użył wszystkich 10 kanałów! Ale dzięki temu wyciągnął ze zdjęcia takie szczegóły, które wydawały się nie do odzyskania. Ja zazwyczaj wyrównuję tylko zakres tonalny przy pomocy triku HDR o którym niedługo napiszę.

Przyznam, że mimo wielu lat w branży, wciąż gubię w addytywnym modelu RGB, o wiele łatwiej jest mi wyobrazić sobie efekt zmieszania cyanu i magenty niż zielonego i niebieskiego. I chyba nie tylko ja, bo wielu grafików, z którymi współpracowałem, preferowało korekcję w CMYK-u, bo łatwiej nad wszystkim zapanować. Niestety bardzo łatwo tu przekroczyć TIL, więc trzeba się pilnować.

Zresztą do zmniejszenia TIL też jest dosyć ciekawy patent, którego czasami używam. Dodajemy warstwę dopasowanie Selective Color, wybieramy Colors: Blacks (po polsku chyba to będą cienie) i tryb Absolute. Potem od każdej składowej CMY odejmujemy po 10% a do K dodajemy 10%. W razie potrzeby można użyć większych wartości. Dzięki temu zyskujemy co najmniej 20% zafarbienia kosztem tego, że zdjęcie w cieniach będzie mniej kolorowe, czego zazwyczaj i tak nie widać.

Selective Color

Jeśli jednak robimy wypasioną grafikę z różnymi efektami, to CMYK nie jest najlepszą opcją. Mieszanie kolorów działa tu nieco inaczej, zazwyczaj gorzej, głównie ze względu na kanał czarny. No i część filtrów nie jest obsługiwana. Co prawda mówi się, żeby nie nadużywać flar i oświetlenia ale to nie znaczy, żeby nie używać ich w ogóle. Tutaj bardzo pomocne są Smart Object, bo pozwalają łączyć różne przestrzenie w jednym dokumencie, oczywiście kosztem dużego zwiększenia pliku, ale coś za coś.

gangstery

Spodobał Ci się wpis? Udostępnij go w Social Media:
Jeśli podoba Ci się wpis,
koniecznie zalajkuj,
skomentuj i zapisz się na