Strona głównaFacebookTwitterInstagramRSS
Dzisiaj jest czwartek, 27 kwietnia 2017
Wygrałem w lotto i co dalej?JAK wkurzyć grafika (i nie tylko)Andy Design Studio Graficzne w Lublinie
Blender - moje ustawienia

Blender - moje ustawienia

czwartek, 2015-06-180

W Blenderze mistrzem nie jestem, nie jestem nawet wymiataczem. W zasadzie plasuję się gdzieś w dolnej granicy stanów średnich, co nie przeszkadza mi go używać w codziennej pracy i dzielić się wiedzą. Przynajmniej z tymi, którzy dopiero zaczynają.

Blender ma zajebistą właściwość - można w nim ustawić po swojemu dosłownie wszystko i zapisać, żeby przy każdym uruchomieniu wszystko działało i wyglądało jak chcemy - okna, ustawienia narzędzi a także elementy na scenie domyślnej.

Ustawienia renderowania

Jeśli pracujemy głównie z silnikiem Cycles (w obecnej wersji w zasadzie nie warto wracać do Internala), warto od razu go przełączyć, ustawić rozdzielczość renderowania, ilość próbek itp. Jeśli masz kartę z CUDA, to warto też przerzucić obliczenia na GPU. Polecam też zmienić jednostki pomiarowe z blenderowych na metryczne - bardzo ułatwi to modelowanie.

Elementy sceny domyślnej

Standardowo jest chyba kamera, sześcian i paskudne niebieskie tło. Ja tło zamieniłem na neutralne, wywaliłem sześcian, za to dodałem obiekt Empty i włączyłem śledzenie go przez kamerę, co znacznie przyspiesza jej odpowiednie wycelowanie. Warto dodać też podłogę.

Świat

Jako, że Cycles zupełnie inaczej renderuje świat niż Internal, lampy są zazwyczaj niepotrzebne. Źródłem światła może być grafika HDRI lub sam kolor nieba. Ja lamp używam sporadycznie, głównie jako lampki właśnie czy inne świecidełka, ale nie do ogólnego oświetlenia sceny. Co ciekawe model "zawieszony" w oświetlony równomiernie wygląda marnie. Ale wystarczy dodać podłogę, żeby ograniczyć padanie światła do górnej półsfery i od razu wszystko jest lepsze.

Ekrany

Kiedyś miałem tylko dwa, niedawno dodałem trzeci, właśnie ze względu na Cycles i budowę materiałów przy pomocy Nodes.

  1. Tu mam dużą scenę 3D i panel właściwości z prawej strony.
  2. Ekran podzieliłem na 4 części, gdzie mam 3 rzuty i jeden widok z kamery. Podczas pracy to wszystko się mocno zmienia, ale dzięki klawiaturze numerycznej szybko mogę powrócić do ustawień początkowych.
  3. Jest to kopia ekranu pierwszego, ale dodałem panel Node Editor, w którym mogę szybko przygotować odpowiedni materiał.

Kilka skrótów jeśli ktoś (o zgrozo) nie zna:

  • G, R, S - odpowiednio przesuwanie, obrót i skalowanie zaznaczonych obiektów,
  • X, Y, Z - ograniczniki (działają tylko po uprzednim użyciu G, R, S) - ograniczają odpowiednie działanie do jednej osi. Jeśli dany klawisz wciśniemy dwa razy (np. XX) to zamiast ogólnej osi całego świata zostanie użyta lokalna oś danego obiektu,
  • 1, 3, 7, 0 (z klawiatury numerycznej) - ustawianie widoku w panelu 3D odpowiednio: z góry, z lewej strony, z przodu i z kamery, dany klawisz z SHIFTEM ustawi widok z przeciwnej strony, jeśli na scenie jest kilka kamer, to żeby wybrać aktywną, po jej zaznaczeniu naciskamy CTRL+0,
  • HOME - dopasowanie wielkości powiększenia sceny, żeby były widoczne wszystkie obiekty,
  • F12 - renderowanie,
  • F11 - podgląd wcześniej wyrenderowanej sceny,
  • TAB - przełączanie do trybu edycji wierzchołków i z powrotem do trybu obiektów,
  • CTRL+góra - zmaksymalizowanie aktywnego panelu (nad którym stoi kursor) - można dzięki temu wygodnie modelować nie martwiąc się nieużywanymi tymczasowo panelami,
  • CTRL+lewo/prawo - przełączanie ekranów.

Dla zainteresowanych dorzucam mój plik startowy, który wystarczy skopiować do folderu 2.74/config (2.74 to wersja programu, więc z czasem może się zmieniać).

Jeśli podoba Ci się wpis,
koniecznie zalajkuj,
skomentuj i zapisz się na