Dzisiaj jest środa, 23 sierpnia 2017
15 rzeczy, które pomogą Ci stać się bogatymAdobe StockJak nie tracić czytelników bloga
Animacja 2D w Blenderze?

Animacja 2D w Blenderze?

piątek, 2015-01-098629internet, recenzje, Blender

Niedawno strzeliło mi coś co głowy, żeby podłubać trochę prostych poklatkowych animacji 2D. Tak sobie wymyśliłem, żeby w tle było duże zdjęcie, na tym narysować całą akcję a dostosowanie do formatu i dodatkowe efekty zrobić w HitFilm.

Przegrzebałem więc cały internet (tam i z powrotem) w poszukiwaniu jakiegoś prostego i niedrogiego programu. Prostego bo nie potrzebuję setek zaawansowanych bajerów, które mogą się przydać animatorowi Disneya ale nie takiemu amatorowi jak ja. Niedrogiego, bo to póki co tylko hobby, które może szybko okazać się niewypałem. No i dupa. Programy były albo drogie albo z tysiącem błędów albo bardzo wczesne wersje rozwojowe i zapomniane przez autorów. W sumie Photoshop byłby dobry (od CS6 można montować proste filmy), ale każda klatka musiałaby być na osobne warstwie. Po zmontowanych kilku prezentacjach uważam, że to masakra. Koniec końców stanęło na Flashu, chociaż on też ma swoje fochy jeśli chodzi o samo rysowanie.

Tymczasem przedwczoraj ukazała się nowa wersja Blendera 2.73, która... umożliwia rysowanie poklatkowe narzędziem Grease Pencil. Co prawda jest to nowość, więc nie ma co mówić jeszcze o zaawansowanych opcjach, ale jeśli się przyjmie, to może się okazać, że będzie strzałem w dziesiątkę. Drogich i zaawansowanych programów oczywiście nie wyprze z rynku, bo są skierowane do innego segmentu, ale na pewno będzie świetną alternatywą dla amatorskich aplikacji. Przy okazji jest też sporo innych nowości, które mogą się przydać w codziennej pracy:

  • Mocno rozwija się Volume Rendering w Cycles. W ogóle z wersji na wersję ten silnik jest coraz lepszy. Ciekawe kiedy zagrozi VRayowi.
  • Kilka dodatków w interfejsie, w tym Pie Menus, które moim zdaniem raczej utrudnia pracę. A może nie tyle utrudnia ile spowalnia, bo do często używanych operacji dochodzi jedno kliknięcie więcej. Ale może komuś się przydać.
  • Rozwój niektórych narzędzi do modelowania, zwłaszcza noża i zaznaczania. Może się przydać przy bardziej skomplikowanych obiektach, które mają tysiące wierzchołków.
  • Nowe możliwości narzędzi do rzeźbienia i malowania - nie używam, więc się nie wypowiem :)
  • Wyniki renderowanie przy użyciu Freestyle można eksportować do SVG. Nie działa to jeszcze doskonale, ale też widzę w tym sporą przyszłość. Ilustratorzy wektorowi będą zadowoleni.
  • No i oczywiście cała masa drobiazgów, poprawionych błędów i popełnionych kolejnych.

Więcej nowości tutaj: wiki.blender.org/index.php/Dev:Ref/Release_Notes/2.73
Nowy Blender 2.73 można pobrać stąd: www.blender.org/download

Jeśli potrzebujesz grafiki 3D do wizualizacji projektu, skontaktuj się

Jeśli podoba Ci się wpis,
koniecznie zalajkuj,
skomentuj i zapisz się na